Elektrilevi juhib tähelepanu märgatavalt suurenenud petukõnede arvule, mis algas 3. septembrist. Petturid kasutavad nüüd uusi, varjatumaid skeeme, et petta klientidelt välja isikuandmeid ja digitaalset identiteeti. Võrguettevõte rõhutab, et Elektrilevi ei küsi kunagi kliendilt digitaalse autentimise andmeid.
“Märkame, et petturid on muutnud oma taktikat ja kasutavad nüüd kaht skeemi. Eriti ohtlik on nn kontaktandmete kontrolli skeem, kus palutakse kliendil end autentida RIA-nimelist linki meenutavas süsteemis,” ütles Elektrilevi juhatuse liige Ardi Ratassepp. “Rõhutame veel kord, et Elektrilevi ei kontrolli kunagi kontaktandmeid ise kliendiga ühendust võttes. Neid saab klient uuendada Elektrilevi iseteeninduses või kontrollime neid ainult kliendi poolt algatatud pöördumisel.” Uues petuskeemis väidavad kurjategijad, et viivad läbi kõikide klientide kontaktandmete kontrolli plaaniliste elektrikatkestuste teavitamise eesmärgil. Petukõne käigus palutakse kliendil anda smart-ID või mobiil-ID koodid ning autentida end RIA-nimelist linki meenutava veebilehe kaudu.
Teises petuskeemis kasutavad kurjategijad arvestite vahetamise ettekäänet, kuid varasemast erinevalt on kõned nüüd eestikeelsed ja kasutatakse Elektrilevi töötajate reaalseid nimesid. Lisaks helistatakse ka kolmandatele isikutele, kes pole ettevõtte lepingulised kliendid. “Elektrilevi töötajad ja volitatud partnerid kontakteeruvad ainult lepinguliste klientidega, seetõttu on kõned kolmandatele isikutele alati petukõned,” lisas Ratassepp.”Kõige olulisem on teada, et Elektrilevi ei küsi kunagi kliendi isikukoodi, raha, aadressi, e-posti, sisselogimist ega arvestivahetuse puhul ka digiallkirjastamist,” rõhutas Ratassepp. “Meie teame kliendi aadressi ja võrgulepingu omanikku ning teeme tööd üldjuhul nii, et keegi ei pea ka kodus olema. Kui tegemist ei ole kliendi enda tellitud arvestivahetusega, siis see teenus on kliendile tasuta.”
Elektrilevi arvestivahetuse protseduur
Enne planeeritud arvestivahetust saadetakse kliendile teavitav e-kiri. Planeeritud arvestivahetuse käigus võtab kliendiga ühendust Elektrilevi elektrik, kes ütleb oma nime ja kõne eesmärgi. Elektrik teab alati, mis aadressile ta peab tulema, mis seerianumbriga kliendi arvesti on ja ta teab ka kliendi täisnime. Elektriku ülesanne on leppida kliendile sobiv aeg, kuna arvestivahetusega kaasneb lühiajaline voolukatkestus. Elektrikul on alati kaasas töötõend Elektrilevi nimel koos pildiga. Peale arvestivahetust laekub kliendi e-posti aadressile tehtud töö teatis digitaalsel kujul. Elektrilevi kaasab partnereid rikete lahendamiseks ja klienditellimuste täitmiseks, sealhulgas uute arvestite paigaldamiseks ja peakaitsmete vahetamiseks. Tasulise teenuse puhul lisandub maksumus järgmisele arvele – kunagi ei küsita ülekannet, sularaha ega isiklikke andmeid.”Meil on vajalik ligipääs arvestile, mitte kliendi andmetele,” rõhutas Ratassepp. “Võrgulepingu sõlmimiseks vajalikke detaile vahetame e-maili teel.
Meie töötaja e-posti aadress on alati lõpuga @elektrilevi.ee – isiklikke e-posti aadresse meie töötajad ei kasuta.”
Lisaks Elektrilevi nimel toimuvatele petukõnedele on hakatud tegema sarnaseid pettuslikke kõnesid ka Eleringi nimel, kasutades sarnaseid skeeme.Kuidas pettust märgata Kõik arvestiga seotud tööd toimuvad eelnevalt koostatud tööülesande alusel, mis on Elektrilevi süsteemis nähtavad. Elektrilevi ei küsi kunagi smart-ID, mobiil-ID koode või PIN-koode telefoni teel.
Ohvriks langenute tegevusjuhised
Kui klient on juba andnud petturile oma digitaalse identiteedi andmeid, tuleb viivitamatult võtta ühendust oma pangaga ja pöörduda politsei poole. Elektrilevi kutsub kliente üles olema ettevaatlikud ja kahtluse korral helistama otse ettevõtte klienditeeninduse numbrile 777 1545 või pöörduma e-posti teel info@elektrilevi.ee.
Elektrilevi hoiatab uue petukõnede laine eest: kasutuses varjatumad skeemid
